شونیشت , مجله خبری , سرگرمی , آشپزی , پزشکی , زناشویی , مذهبی , علمی

پورتال جامع طبری , گیلکی , ترکمنی و پارسی زبانان شمال کشور

شونیشت , مجله خبری , سرگرمی , آشپزی , پزشکی , زناشویی , مذهبی , علمی

پورتال جامع طبری , گیلکی , ترکمنی و پارسی زبانان شمال کشور

طرز تهیه باقلا قاتق یکی دیگر از عذاهای لذیذ شمالی

دستور تهیه باقلا قاتق


آموزش درست کردن باقلا قاتق

مواد لازم برای تهیه باقلا قاتق غذای خوشمزه گیلانی :


-لوبیا کشاورزی ( پاچه باقالا ) ۲۰۰ گرم
-شوید خشک ۵۰ گرم
-تخم مرغ کامل ۳ عدد
-سیر درشت ۵ حبه
-نمک ، زرد چوبه ، زعفران دم کرده به مقدار لازم
  

طرز تهیه باقلا قاتوق :

لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض نمائید سپس پوست روی لوبیا را گرفته و آن را از طول به دو نیم قسمت کنید.
سیر را خوب خرد کنید و در مقداری روغن و زرد چوبه چند دقیقه تفت دهید سپس لوبیاها را اضافه کنید و همراه سیر حدود ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید.
شوید خشک را به همراه زعفران به خورش باقلا اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن حدود ۳ لیوان آب داخل ان بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا لوبیاها کمی بپزند سپس نمک را به خورشت اضافه کنید و بگذارید تا لوبیاها کاملا بپزند.
پس از پختن کامل لوبیاها دو عدد تخم مرغ را داخل خورشت باقلا قاتق بشکنید و حرارت زیر ظرف را بالا ببرید تا تخم مرغ کمی سفت شود سپس حرارت زیر ظرف را ملایم کنید و نصف استکان آب جوش اضافه کرده و در ظرف را بگذارید تا خورشت به روغن بیفتد.

یک عدد تخم مرغ باقیمانده را جداگانه نیمرو کنید و هنگام سرو روی خورشت قرار دهید و در ظرف مناسب همراه با برنج یا نان سرو کنید.

نکته ها :

از ابتدا نمک را به خورشت اضافه نکنید زیرا باعث دیر پختن لوبیاها میشود ، اگر به بوی سیر حساسیت دارید به جای سیر از یک عدد پیار کوچک استفاده کنید ، اگر به جای شوید خشک از شوید تازه استفاده میکنید مقدار شوید را به دو برابر افزایش دهید و شوید را قبل از خرد کردن کاملا خشک کنید.

مقدار تخم مرغ در این خورشت کاملا سلیقه ای است ولی به طور معمول این خورشت نباید زیاد طعم تخم مرغ داشته باشد ، میتوانید از تخم مرغ تنها در داخل خورشت استفاده کنید یا فقط به عنوان تزئین روی ان تخم مرغ نیم رو قرار دهید.

مقدار غلظت این خورشت به ذائقه افراد بستگی دارد ، اگر خورش را سفت تر میپسندید کمی صبر کنید تا آب آن کشیده شود ، در صورت موجود نبودن این نوع باقلا از باقلای سبز ریز یا لپه باقالی هم میتوانید استفاده کنید.

این خورشت از معروف ترین غذاهای شمال ایران است که به اسامی باقالا قاتق ، باقالا خورش و گاهی خورش گل در چمن معروف میباشد ؛ لوبیای استفاده شده در این خورش از خانواده لوبیا چیتی است که به نامهای لوبیا کشاورزی ، لوبیای رشتی یا پاچه باقالا هم معروف میباشد.

لوبیاهای کشاورزی را حتما داخل یخچال یا جای خیلی خنک نگهداری کنید ، به دلیل اینکه این لوبیاها در مقابل گرما و رطوبت بسیار حساس هیتند و احتمال فساد آن در دمای داخل کابینت بالاست.
نوش جانتان.

مجله شونیشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد