شونیشت , مجله خبری , سرگرمی , آشپزی , پزشکی , زناشویی , مذهبی , علمی

پورتال جامع طبری , گیلکی , ترکمنی و پارسی زبانان شمال کشور

شونیشت , مجله خبری , سرگرمی , آشپزی , پزشکی , زناشویی , مذهبی , علمی

پورتال جامع طبری , گیلکی , ترکمنی و پارسی زبانان شمال کشور

کشتی لوچو در مازندران

ورزش لوچو مازندرانی ها


بازی محلی و سنتی لوچو
دختران و پسران در سنین مختلف به انواع بازی های محلی می پردازند. برخی از این بازی ها شناخته شده ترند. تپ چو, تیله بازی, پرپر- کلاغ پر, هفت سنگ کا, چش بیته کا, لیپ کا, آقوز کا ( در مطالب بعدی یک به یک به بازی ها خواهیم پرداخت ) این بازی ها, سرگرمی سنتی اهالی مازندران, به خصوص مردم دهات وییلاق این منطقه بوده است و تا حدود ۵۰ سال پیش, رایج ترین سرگرمی ها به حساب می آمده که در ایام بیکاری در ایوان خانه ها, منزلگاه های رمه ها و یا در مجالس شب نشینی ها و عروسی ها, اوقات فراغت را با این بازی ها پر می کردند. از مهم ترین این بازی ها می توان به کشتی لوچو اشاره کرد.
  



کشتی لوچو از کشتی های محلی مازندران است و در گذشته در مراسم عروسی اجرا می شد.اما امروز, در بعشی از نقاط استان این کشتی همه ساله در تابستان بعد از وجین شالی, هنگام فراغت کار روستاییان و یا اعیاد مذهبی و ملی برگزار می شود.


.

.

برای مسابقه دو نفر از کشتی گیران با تجربه به عنوان داور انتخاب می شوند. در این کشتی هر گونه ضربه زدن به بدن یا سر حریف, گرفتن انگشت, دست, سر و ضربه زدن به کتف و گرفتن گوش, خطا محسوب می شود. کشتی گیری که در یک دوره چند روزه, تمامی حریفان را شکست دهد, برنده مسابقه است. در طول برگزاری مسابقه, ساز و دهل نیز نواخته می شود تا شور و هیجان بیشتری به مسابقه دهد.

مجله شونیشت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد