شونیشت , مجله خبری , سرگرمی , آشپزی , پزشکی , زناشویی , مذهبی , علمی

پورتال جامع طبری , گیلکی , ترکمنی و پارسی زبانان شمال کشور

شونیشت , مجله خبری , سرگرمی , آشپزی , پزشکی , زناشویی , مذهبی , علمی

پورتال جامع طبری , گیلکی , ترکمنی و پارسی زبانان شمال کشور

سه جمله ناب از امام علی ع



حدیث از امام علی ع

مذهبی  , بر ساحل دانایی

امام علی ( ع ) می فرمایند :

  • با نیکان بنشین تا از آنان باشی و از بدان فاصله بگیر تا از آنان جدا باشی.

تاثیر معاشرت با انسانهای مثبت و نیک یا منفی و نااهل, در زندگی بسیار مورد توجه است. چرا که روح انسان در اثر مجالست با هرکسی به طور چشمگیری تاثیر می پذیرد و به مرور زمان, نوع رفتار و عملکردها در ذهن ثبت شده انسان در رفتار خویش آن را روز میدهد, پس بهتر آن است که فرد با افراد نیک نشست و برخاست کند تا جز, آنان به حساب آید و از افراد منفی فاصله بگیرد تا از آنان نباشد. همان گونه که در ادبیات کهن بسیاری از شاعران در اشعار خود به این نمونه ها اشاره کردند. مثلا اگر مدتی را با عطر و گلاب دم خور باشد ناخودآگاه تاثیر پذیرفته و فرد خوشبو می شود, پس چه بهتر که با نیکان معاشرت کنیم تا از سجایای اخلاقی آنان حظ و بهره ببریم.

  • تلخی نا امیدی بهتر از درخواست کردن از مردم است.

اگر نا امیدی بر گستره جان خیمه زند بهتر از آن است که انسان از دیگران درخواست داشته باشد و یا بابت چیزی ابراز نیاز کند, چرا که روح انسان دارای منزلت است و با هر بار درخواست از دیگران عزت نفسش زیر سوا خواهد رفت. خداوند هر لحظه صدای انسان را می شنود و دوست دارد که بنده از او درخواست کند به همین دلیل در آیه شریفه قرآن می فرماید: (( هرگاه بندگانم درباره من سوال کنند بگو : من به آن ها نزدیکم و صدای دعای آنان را می شنوم .))

پس برای نغمه نیایش برا معبود که بسیار شنواست.

  • جبران آنچه به خاطر سکوت از دست می دهی آسان تر است از جبران آن چه به سبب گفتار از دستت می رود.

لب فرو بستن بسیار آسان تر از سخن گفتنی که بعد از گفتن, ما را دچار پشیمانی تلخ کند, در واقع آنچه قابل توجه است, سکوت همراه با تفکر پشیمانی به دنبال ندارد و می توان با صبر آن را جبران کرد. اما اگر حرفی بدون تفکر و اندیشه گفته شود چون در کوره اندیشه پخته نشده چه بسا پشیمانی به دنبال خواهد داشت و جبران کردن آن دشوار است و یا میسر نخواهد بود.


منبع : ww.shoonisht.com

مجله شونیشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد